Tijdens Culturele Hoofdstad van Europa 2018 is mijn werk te zien in

De Kanselarij, Turfmarkt 11, 8911 KS Leeuwarden

van 9 oktober 2018 tot 10 januari 2019

Open: ma - vr 9:00 - 17:00

Gesloten: 24 december 2018 t/m 4 januari 2019

180904affichekanselarijbengmealea950px.jpg

 

Samensmelting van oerwoud met duizendjarige tempels
Een verblijf in Cambodja in 2017 inspireert tot deze serie recente werken, waarin stenen en vegetatie strijden om licht, lucht en ruimte. In schilderijen  laat ik de grillige vormen van de vervlechting zien.

Fusion of jungle and millenary temples
A stay in Cambodia in 2017 inspires to this recent series of works, in which stones and vegetation struggle for light, air and space. In paintings I show the whimsical shapes of the intertwining.

 

1803156528aangkor3-5taprohm580px.jpg
Angkor 3,4 en 5 (2018), olieverf op papier, 50 x 70 cm



Waarom een serie over Angkor

De serie Angkor heeft zijn oorsprong in een ontmoeting van 43 jaar geleden. In de zomer van 1975 ontmoette ik Seang Ang Chin in Washington DC. Hij werd geboren en getogen in Siem Reap, in het noorden van Cambodja, waar zich de tempels van Angkor bevinden. Hij was in Washington als asielzoeker, aangekomen met het laatste vliegtuig dat vertrok uit Phnom Penh. Er ontstond een relatie tussen ons, die niet levensvatbaar was vanwege de afstand. Mijn interesse voor Cambodja is altijd gebleven.

In maart 2017 kreeg ik de mogelijkheid om naar Siem Reap te gaan, in combinatie met een bezoek aan mijn zus in Bangkok.
Zeven dagen achtereen verkende ik het gebied van Angkor, meestal op de fiets, één keer in de tuktuk en één keer in een taxi. De tempels zijn onbeschrijfelijk mooi, vooral waar ze overwoekerd zijn door oerwoud, zoals Ta Prohm en Beng Mealea.
Een ervaring: Ik loop over de dam door het meer Neak Pean, naar het eilandje in het midden en hoor een zacht muziekje. Dichterbij gekomen zie ik dat er een heel orkest is, bestaande uit mannen die allen een of meer ledematen missen. Voor de groep staat een bord met in het Engels: ‘Wij zijn slachtoffers van landmijnen; wij zijn geen bedelaars, maar maken muziek’.
Het land maakt diepe indruk op mij door de veerkracht van zijn bewoners, de geschiedenis die overal nog voelbaar is en de overweldigende schoonheid van de tempels en het oerwoud.
Terug in Nederland maakte ik een serie schilderijen over de tempels die met het oerwoud strijden om lucht, licht en ruimte.

In mei dit jaar was de tentoonstelling te zien is in het Maison du Cambodge in Parijs.

Khmer Rouge
Van 16 april 1975 tot 7 januari 1979 heerst in Cambodja het schrikbewind van de Rode Khmer. Dit betekent het einde van geld, onderwijs, boeddhisme en bewegingsvrijheid. Intellectuelen worden vermoord, alle bewoners van de steden moeten werken op het platteland. Iedereen in het land kent de uitdrukking ”drie jaar, acht maanden en twintig dagen”.
Cambodja wordt in 1979 veroverd/bevrijd door Vietnam, maar de Rode Khmer maakt het land nog zeker 10 jaar onveilig.
Na 1990 begint Cambodja langzamerhand aan de wederopbouw en wordt het ook weer toegankelijk voor buitenlanders.

Bevolkingsopbouw in 2017
In 2017 is slechts 4% van de bevolking boven de 65 jaar. Van 1975 tot 1979 zijn er op een bevolking van 7 miljoen tussen de  1,7 en 2 miljoen Cambodjanen vermoord, naast de miljoenen die gevlucht zijn.

Tempelcomplex Angkor
Het tempelcomplex van Angkor beslaat 160 vierkante kilometer en omvat ruim honderd archeologische gebouwen. Het is de historische hoofdstad van het Khmer Keizerrijk, gebouwd van de negende tot de dertiende eeuw, het culturele en spirituele hart van Cambodja. Het keizerrijk van Angkor raakt in verval als er wegen aangelegd worden; het gebied krijgt last van vijandige troepen en de mensen trekken weg. De tempels worden overwoekerd door het omringende oerwoud, blijven eeuwenlang verborgen en worden wakker gekust in de twintigste eeuw.

 

181023kanselarij.jpg

De Kanselarij Leeuwarden